04 oktober 2012

Jean Sablenay AOP Saumur-Champigny 'Le Vaubenois' 2010

Aan de basis van de wijnen van de AOP Saumur-Champigny ligt de cabernet franc druif. Er mag echter ook aangevuld worden met de cabernet sauvignon en aangezien het achteretiket geen duidelijkheid verschaft, rubriceer ik hem voor de zekerheid maar even als blend. Ditzelfde etiket meldt mij dat dit een "volle" wijn is. Dat beoordeel ik liever zelf wel even. Alcohol is 12,5%. Hij is helder kersenrood van kleur met een magenta randje. In de neus licht kruidig maar voornamelijk opvallend gesloten qua geur. In de mond valt mij eigenlijk meteen de smaak van potloodslijpsel op. Iedereen die de persiflage van Ilja Gort door Koefnoen heeft gezien rolt nu zo'n beetje van zijn of haar stoel. Voor diegene die deze niet heeft gezien, heb ik de clip hieronder ingesloten. Maar terug naar de wijn en en waarom ik weet dat de makers van Koefnoen best wel verstand van wijn hebben: in bepaalde wijn kan inderdaad het aroma en de smaak van potloodslijpsel voorkomen. Dit is zelfs één van de kenmerken van de cabernet franc druif. Het is dus niet zo gek dat ik het proef. De volheid van de wijn valt overigens tegen, de smaakintensiteit is niet zo hoog en hij is best wat 'dunnetjes'. Tannines zijn gemiddeld, wel redelijk drogend in de mond. In de afdronk zit een bittertje. Zuurgraad is iets te hoog naar mijn smaak en het aanwezige fruit is een combinatie van rode bessen, bloedsinaasappel en grapefruit. Ik vind er weinig aan. Het filmpje hieronder echter is hilarisch!