02 oktober 2012

Bouchard Aîné & Fils AOC Mercurey 1er Cru Clos L'Evèque 2007

Vandaag heb ik zin om mezelf eens lekker te verwennen. Dan trek ik toch het liefst een rode Bourgogne open. Van het huis Bouchard Aîné & Fils had ik uit 2007 al eens eerder een Rully geproefd, nu dan een Mercurey Premier Cru. Alcohol is 13%. In het glas helder bleek rood met een licht oranje randje, kleurintensiteit 1 op een schaal van 5. Op de stille spiegel duidelijk een klassieke vinificatie merkbaar: houtopvoeding dus. Na het walsen uiteraard een stalluchtje, ik had niet anders verwacht, en ook intens fruit: aardbei, kers, maar ook pruim. In de mond lichtvoetig, hoge en mooie zuren , prachtig bittertje, beetje aards en boers doet hij aan, tannines laag, 1 op een schaal van 5, maar wel een beetje rauw nog. Rood fruit zit er absoluut nog heel veel in. In m'n Excel-sheet had ik genoteerd 'openen vanaf 2015' maar ik wilde niet langer wachten. Het klopt echter wel. Deze wijn kan nog vele jaren blijven liggen, zoveel fruit dat er nu nog in zit. De complexiteit neemt dan waarschijnlijk ook nog wat toe, op dit moment vind ik hem nog wat te simpel. Het is rood fruit wat ik proef en verder dan ook niks. Niet dat daar iets mis mee is, ik hou van fruitige wijn, maar ik had hem wat zwaarder en minder toegankelijk verwacht. Doet niets af aan het feit dat ik er toch intens van geniet en dat was precies de bedoeling.

Te vroeg geoordeeld... een uurtje open en ik begin zowaar een truffelig ondertoontje te ontwaren. Dát is wat er nog aan ontbrak. Toch nog een beetje complexiteit dus. Truffel en mooie Bourgogne gaan in mijn ogen hand in hand.