11 september 2012

Vinné Sklepy Kutná Hora Rulandské šedé 2009

M'n eerste wijn uit Tsjechië, regio Mělnická (Melnik) om precies te zijn. Het druivenras is de rulandské šedé. Voor diegene die de Tsjechische taal niet machtig is: dit is de pinot gris. Alcohol is 13%. In het glas licht geel met een kleine groene zweem. Op de stille spiegel heel aromatisch al: perzik, abrikoos. Na het walsen wordt de geur alleen maar intenser. In de mond een zoetje, een grapefruitbittertje, flink hoge zuren, een kleine bite rond de tong. Naast de verwachte smaak van perzik en abrikoos smaakt hij zelfs een beetje naar muskaatdruiven. Ook citrusfruit zit erin; citroen, grapefruit, limoen. Ik vind hem ontzettend fris en fruitig voor een witte wijn die toch al uit oogstjaar 2009 komt. Ondanks dat ik een zoetje proef, is het een droge wijn. Dit staat bovendien ook op het etiket te lezen: suché. Ik heb er geen fiche technique van, dus de preciese cijfers heb ik niet, maar de zoete indruk die ik krijg komt voornamelijk door het fruitige karakter. Goed gemaakte wijn.