29 september 2012

Rotllan Torra DOCa Priorat 2007

Dat deze wijn 90 punten van Robert Parker mocht ontvangen verbaast me niets. De 12 maanden houtopvoeding is redelijk aanwezig, zowel in de neus als in de mond. Eens kijken of er ook nog andere geuren en smaken doorheen willen komen. Alcohol is 14,5%. Een blend van 35% grenache, 35% carignan en 30% cabernet sauvignon. In het glas diep donkerrood. Op de stille spiegel is uiteraard de houtopvoeding te ruiken, na het walsen integreert dit mooi in de wijn en komt er een aroma van volrijpe kers en zondoorstoofde pruim naar boven. Deze komen beide ook zeer sterk in de smaak naar voren waarbij de houtopvoeding zich stilletjes op de achtergrond houdt maar wel aanwezig is via een vanillesmaakje. Tannines zijn gemiddeld, de zuren blijven wat achter, waardoor de wijn enorm 'zwoel' overkomt. In combinatie met het best hoge alcoholpercentage zorgt dat voor een redelijke 'logheid'. Het eerste glas is zeer aangenaam, de daarop volgende kunnen vermoeiend gaan worden. Als dit 90 Parker-punten waard is, dan houdt Robert dus van redelijk 'lompe' wijnen. Ik prefereer ze toch iets eleganter. Neemt niet weg dat dit een uitstekende wijn is om te drinken, hou me ten goede. Voor €7,99 als tijdelijk actie-artikel bij de ALDI. Gewoon één fles proberen, bevalt-ie, dan gelijk de hele voorraad meenemen zou ik zeggen. Euh... ik heb geen aandelen hoor, maar heb vaker reacties gehad van teleurgestelde lezers over partijen lekkere wijnen die uitverkocht waren.