14 september 2012

Joseph Castan Excellence Syrah IGP Pays d'Oc 2010

Alcohol is 13,5%. In het glas redelijk diep magenta gekleurd, bijna paars. Ik had na mijn eerste wijn van deze producent, die van de carignan, nog hoopvolle verwachtingen voor de rest van de serie maar die hoop is nu wel zo'n beetje vervlogen en ook deze syrah is er weer eentje van de macération carbonique. Bij Beaujolais Nouveau graag, maar voor de rest niet AUB. Het enige wat er te ruiken valt zijn die perendrups, wat banaan en framboos. Het maakt ook nauwelijks uit wat voor druif je hiervoor gebruikt, ze worden allemaal hetzelfde na deze vinificatie. Zijdezacht in de mond, tannines nauwelijks aanwezig, een zoetje, voldoende zuren, het lekkere branderige pepertje van de syrah zit er gelukkig nog wel herkenbaar in. Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan om deze wijn nog een jaar te bewaren na aanschaf en hem nu pas te openen. Hij heeft denk ik daardoor wel iets meer karakter gekregen. Hij is redelijk vol van smaak, ik proef framboos, perendrups, toch ook nog wel een beetje tabak en pure chocolade. Op het eind is hij redelijk hoog in de bitters. Hij is nog te pruimen maar niet veel meer dan dat.