16 september 2012

Jazz in Buren


Jazz is "zeg maar, niet echt mijn ding" (het zou zomaar de titel van een boek van Paulien Cornelisse kunnen zijn). Ik word altijd een beetje onrustig van jazz, niet dat ik ervan wil gaan dansen of meezingen, maar wel beginnen spontaan al m'n ledematen mee te tappen. En dan denk ik
een bekend nummer te horen, gaan ze opeens improviseren zodat ik helemaal de draad kwijt ben. Toch was ik vandaag in Buren waar op verschillende plekken in deze Oranjestad podia stonden waarop naar hartelust "ge-boepiedaa't" werd. Maar ja, er werd ook wijn geschonken dus dan ben ik van de partij! Malta Wines had op het terras van Grand Café de Hofhouding een podium gesponsord voor zangeres Connie van Koningsbrugge en de jazzband Joy Spring. Een mooie gelegenheid om gelijk de nieuwe reeks La Torre wijnen van Marsovin te introduceren. Kwart flesjes in wit,
rosé en rood. Ik proefde de rode, een blend van het inheemse druivenras gellewza in combinatie met syrah, of shiraz zoals het etiket vermeldt. Oogstjaar 2011, alcohol is 12,5%. In het glas helder fel kersenrood met een magenta gloed. Hij heeft een frisse doch scherpe neus. De eerste indruk is droog, vooral droog, maar tegelijkertijd heel sappig, veel rood fruit. Kersen, aardbei, mooie zuren en dan opeens komt er een gematigde, gepeperde bite. Hele aangename wijn die behoorlijk wat spanning heeft, maar toch ook beginnende wijndrinkers nog goed zal aanspreken. Zeker wanneer je er iets bij eet wat uiteindelijk ook de bedoeling is van deze wijn die met name is bedoeld voor de horeca. Naast jazz, was er ook een soort van groenten-fruit-corso aanwezig in de vorm van hele grote kunstwerken van insecten compleet bedekt met, u raadt het al, allerlei groenten en fruit. Erg in trek bij de echte wespen overigens, die er in grote getale omheen zwermden. In de tuinen van het Museum der Koninklijke Marechaussee was er nog een hele grote kunstmarkt. Bovendien waren er nog een heleboel winkeltjes open op deze zondag. In één daarvan vond ik twee witte wijnen van het Betuws Wijndomein. Beide uit 2008, de één half-droog, de ander half-zoet. Is dat dan niet hetzelfde? Volgens mij heb ik die kwestie al eens eerder op Wijn-Blog aangekaart. Binnenkort zal ik dat dan eens met dit praktijkgeval ervaren. Bij de Pannenkoekenbakker werd deze dag besloten waarbij ik ging voor een hartige pannenkoek met brie, spinazie en zalm. Heerlijk! Overigens dronk ik daarbij geen wijn, maar een Grimbergen dubbel. Ook lekker.