22 september 2012

Filovski Family Winery Temjanika 2009

Alweer een primeur voor me, een wijn uit Macedonië. En alhoewel de druif 'temjanika' heel erg inheems klinkt, blijkt het de lokale variant te zijn van de muscat blanc à petit grains. Hiervan heeft Filovski een droge witte wijn gemaakt. Redelijk belegen alweer, oogstjaar 2009, maar voor een goed gemaakte wijn zal dat niets uitmaken. Alcohol is 11,2%. In het glas een licht strogele kleur met een groene zweem, een klein 'onreinheidje' zit erin, in de vorm van een licht mini-bubbeltje. Een erg strakke neus van citrus, munt, klein beetje ziltigheid en mineraliteit. In de mond ook erg strak en droog, restzoet nauwelijks aanwezig. Citroen en munt komt ook in de smaak terug. Behoorlijk mooie zuren en mineraliteit. Bovenstaande indrukken zijn gebaseerd op een koelkast temperatuur, ik laat hem nu eventjes opwarmen. De smaken zijn nu wat intenser maar andere smaken zijn er niet bij gekomen. Uit de Roussillon heb ik ook nog een droge muscat, die zal ik morgen vergelijken en bespreken. Dit Macedonische exemplaar mocht ik ontvangen van Bob Smit, een Nederlandse ondernemer die zich in Macedonië heeft gevestigd. Een erg mooie, strakke wijn. Zeer geschikt als aperitief maar ook als begeleider van een mager visgerecht, schaal- en schelpdieren, misschien sushi.