23 september 2012

Domaine Lafage VdP des Côtes Catalanes Côté Muscat Sec 2011

Vandaag ook een droge muscat, net als gisteren, maar deze komt mij een stuk bekender voor. Alcohol is 13%. In het glas licht strogeel met een groene zweem. In de neus het bekende tropische steenfruit, perzik, abrikoos en ook weer de muscatdruif die ik ruik. Een vrij zoete, bloemige geur. Ook dit is weer een droge wijn maar toch komt hij zoet over. De smaak van de muscatdruif is evident, naast nog perzik en een klein beetje grapefruit, inclusief een bittertje. Ik zit nu met twee glazen witte wijn voor me, die Macedonische muscat van gisteren er ook bij, maar die is toch wel echt droog te noemen. Die stijl bevalt me beter, moet ik zeggen. Misschien komt dat doordat die al wat meer ontwikkeld is waardoor de fruitigheid wat is afgenomen. Het is ook een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk. De Franse muscat van vandaag vind ik echter wat minder spannend. Hij is goed gemaakt, fris en fruitig natuurlijk, maar ik had hem iets droger verwacht.