07 augustus 2012

François Confuron-Gindre AOC Vosne-Romanée 2009

Tja, wat trek je open wanneer je het hoofdstuk 'wijn en wetgeving' behandelt? Ik kon niets anders bedenken dan iets te openen wat zó gevaarlijk lekker is dat het verboden zou moeten worden. Ik ken de wijn verder nog niet maar er staat Vosne-Romanée op en het is Bourgogne pinot noir (volgens mij een pleonasme), dat móet wel lekker zijn, toch? Alcohol is 13%. In het glas, voor de gelegenheid maar weer m'n Bourgogne-bel erbij gepakt in plaats van m'n normale proefglas, helder fel bloedrood met een lichte magenta zweem. Kruidig op de stille spiegel, bospaddestoelen, klein beetje truffel zelfs. Na het walsen komt er een intens fruitig aroma los met een piepklein stalluchtje op de achtergrond. In de mond gaat het aroma verder, de geuren die ik heb beschreven komen ook in de smaak voor. Ook intens fruitige aardbeien proef ik. Mooie zuurgraad, sappig, lage tannines, geen bitters, volle en lange afdronk. Dit is Bourgogne! Zo heb ik ze graag. Je begrijpt toch zeker wel dat de fles schoon op gaat zonder spugen, hè? Deze wijn verbieden zou pas misdadig zijn. Verkrijgbaar bij Bourgogne Exclusive.