18 juli 2012

Vieilles Vignes AOC Fitou 2009

Vieilles Vignes wil zoveel zeggen als 'oude stokken'. Hoe oud ze precies zijn staat niet vermeld maar op dat gebied is er ook geen enkele regelgeving. De wijnboer bepaalt dat zelf. Als hij stokken heeft van 10 jaar oud mag hij al 'Vieilles Vignes' op het etiket zetten. Als je die kennis dus niet hebt als consument, zou je kunnen denken dat het een wijn 'meer waard' maakt; dat is dus niet zo. Wanneer de leeftijd van de stokken er niet bij staat, is dat verdacht. Je wilt toch pronken met die leeftijd zou ik zo zeggen. Een jaartje of 60 is al redelijk oud, ook nog enigszins afhankelijk van het druivenras. In deze wijn zit carignan, grenache en syrah, blendverhouding niet vermeld. Alcohol is 13,5%. In het glas helder kersenrood, kleurintensiteit 2 uit 5. Kruidig in de neus, even lijkt het alsof ik houtopvoeding ruik maar als dat zo zou zijn, dan zouden ze dat toch ook op het etiket vermelden? Verder ruik ik rood fruit, bessen, aardbei, kersen. In ieder geval een mooie neus. Ook in de mond veel rood fruit, kruidig, mooie zuurgraad, lage tannines, 2 uit 5, erg sappig. Smaakconcentratie is gemiddeld, afdronk is ook gemiddeld, toch blijf ik proeven. Een beetje negatief bevooroordeeld begon ik aan deze wijn, maar ik kan gelukkig positief afsluiten. Er zit een mooie balans en spanning in deze wijn. Heel makkelijk drinkbaar voor bij je doordeweekse avondprakkie. Geen haute cuisine waardig maar gewoon een degelijke maaltijd. "Aardappelen, groente, vlees" zeg ik dan altijd.