17 juli 2012

Philippe Disse Chardonnay

Dit is een soort van huiswijn, hobbywijn zo u wilt. Volgens de wijnmaker gemaakt van chardonnay-concentraat, verkregen bij hobby-brouwers uit Almere. Aanlengen met water, ja u leest het goed, daar waar de keuringsdienst van waarde nog een drietal uitzendingen aan wijdde, gisten toevoegen, laten rusten, tussentijdse steekproeven en op het juiste moment bottelen. Zolang het niet commercieel op de markt wordt gebracht als wijn, is het volgens mij toegestaan. Alcoholpercentage is onbekend, jaartal ook. Ik moet zeggen: het smaakt nog niet eens verkeerd. In het glas vrij intens stro-geel, 3 uit 5 qua kleurintensiteit. Een licht aromatische neus, vooral de gisttonen die ik ruik, ook een klein beetje Velpon en iets floraals. In de mond vrij vol en rijk, vettig, filmend, lichte tinteling rond de tong en ik schat het alcoholpercentage toch redelijk hoog in gezien de branderige sensatie in m'n mond. Ik denk zo'n 13,5, misschien 14 procent. Hoge zuren nog aanwezig. Het fruit is wat moeilijker te benoemen. Er springt niet echt iets uit. Een soort mix van tropisch wit fruit en citrusfruit, een zoetje is ook licht aanwezig. Philippe heeft meer wijnen op deze manier gemaakt maar is op dit moment veel te druk met zijn eigen zaak, Étoile Maastricht, om hier nog tijd voor te kunnen maken. Jammer, want hij kan dit goed. Of is het inderdaad allemaal zo simpel als dat hij het mij heeft uitgelegd?