07 juni 2012

Trivento Mixtus Chardonnay Torrontes 2010

De torrontes druif is zo'n beetje de Argentijnse nationale witte druif geworden, ondanks dat hij oorspronkelijk uit Spanje komt. Zeker in Argentinië, vanwege de hoge ligging van de wijngaarden aldaar, worden er zeer aromatische, frisse wijnen van gemaakt met hoge zuren. De chardonnay druif die in deze blend erbij zit, zal voor wat tegenwicht zorgen. Ik ben benieuwd hoe de balans in deze wijn is. Het percentage alcohol is 12,5%. In het glas licht goud-geel met een groene zweem. In de neus voornamelijk citroen, na flink walsen ook steenfruit. Mooi mondgevoel, zacht met voldoende zuren, klein tinteltje om de tong. Het steenfruit, perzik, abrikoos, komt ook in de smaak terug, ook de citroen overigens. Restzoet zal minder dan 2 gram per liter zijn, schat ik zo, hij is behoorlijk droog. De chardonnay druif is een beetje naar de achtergrond verdrongen, het enige merkbare is een filmend laagje in je mond. In de afdronk zit een mini-bittertje, maar niet noemenswaardig. Ik heb de wijn iets te lang laten liggen, hij kan het best zo jong mogelijk gedronken worden. Bij mijn exemplaar resulteert het in iets te overheersende gisttonen. Nu hou ik daar persoonlijk wel van, maar het fruitige wordt hierdoor gemist. Concluderend zit er een goede balans in deze wijn en heeft-ie een redelijk hoge doordrink-factor. Wel jong drinken dus.