26 juni 2012

Montebello Salice Salentino Ultima Cuvée 2010

Verkeerde dag, locatie, glas, fles of inhoud? Meestal is een Salice Salentino voor mij een veilige keus om op terug te vallen wanneer ik even niet meer weet welke wijn ik moet opentrekken. Ik heb me er zelden nog een buil aan gevallen. Het was ook nog eens een keer een magnum fles, twee keer de inhoud van een normale fles van 75cl dus. Ik nam hem mee voor een etentje waarbij lasagne Bolognese werd geserveerd. Alcohol is 13%. De druivenblend bestaat uit de negroamaro en de malvasia nera, mixverhouding niet vermeld. Bleekrood met een magenta rand. In de neus peperkoek, framboos en een kruidje. Dit kwam ook in de smaak terug. Een fris-fruitige wijn zonder enige diepgang. Hij was dun, hij was doorsnee en van een afdronk was nauwelijks sprake. Jammer, jammer. Gelukkig kreeg ik de fles als bonus bij een grotere bestelling dus hij kostte me niets. Misschien dat een wijn van dit jaartal in een fles van deze omvang nog minstens tien jaar had moeten liggen, maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Het eten was in ieder geval wel lekker!