04 juni 2012

Lord's Wines Sauvignon Blanc 2010

M'n derde wijn van de sauvignon blanc druif op rij en de onderlinge verschillen zijn best groot. Vandaag eentje uit Zuid-Afrika die ik mocht ontvangen van Cape Wines. Het percentage alcohol bedraagt 13,5%. In het glas licht stro-geel met een groene zweem. Op de stille spiegel niet zo stuivend, ingetogen zelfs. Een klein hintje toast ruik ik en iets grassigs, maar geen buxus. Na het walsen nauwelijks verandering in het aroma. In de mond eenzelfde ingetogenheid, niks schreeuwerigs. Een klein bittertje van grapefruit, wat citroen, de zuren zijn ook hier wat minder nadrukkelijk aanwezig, maar van molligheid is gelukkig geen enkele sprake. Opmerkelijk vind ik dat alledrie de sauvignon blanc wijnen die ik de afgelopen dagen heb geproefd, een redelijk opvallend bitter hebben. Of dat nu aan de oogstjaren en/of de rijpheid van de druiven ligt durf ik niet te zeggen. Bij het Franse exemplaar was het zelfs te overheersend, bij de Chileen van gisteren en de Zuid-Afrikaan van vandaag is de algehele balans wat beter maar het bitter is er nog steeds. Alhoewel ik de Chileen wat sprekender en meer typerend vind voor de sauvignon blanc druif, is de Zuid-Afrikaan van Lord's wat subtieler en eleganter. Hij zal het erg goed doen bij een frisse salade met walnoot en geitenkaas.