12 mei 2012

IC-Wines voorjaarsproeverij

Gezellig druk was het op de voorjaarsproeverij afgelopen zaterdag 12 mei bij IC-Wines in Nieuwegein. De dag ervoor was nog net de lancering van de vernieuwde website. Een prosecco of een cava bij de entree waar je door Geert Jan Cazemier welkom werd geheten. Een tweetal dames bewapend met mes in maliënkolder, nou ja, alleen één hand dan, zorgden voor een originele binnenkomer. Bij hen kon je namelijk een verse oester laten openen en opeten. Had ik onlangs voor het eerst slakken op, wijngaardslakken uiteraard, nu wilde ik dan mijn eerste oester wel gaan proberen. Een klein drupje citroen erover en ik moet zeggen, het ziet er enger uit dan dat het smaakt. Lekker ziltig voorafje waarna ik uiteraard gelijk een Chablis moest proeven. Het heet niet voor niets 'oesterwater', dus ik wilde die combinatie wel eens proberen. Het werd de Premier Cru Côte de Léchet van Domaine Fourrey & fils. Inderdaad een mooie combinatie. Ruim 30 wijnen stonden er verder nog op de proeftafels die je zelf mocht inschenken of dit desgewenst laten doen door onder meer Christoph, proefgroep-collega en medestudent aan de Wijnacademie. Alle wijnen die open stonden heb ik geproefd vandaag, ik ga ze niet allemaal behandelen. Kijk voor alle beschikbare wijnen maar even op hun site. Een paar licht ik er even uit. Bij het wit viel mij voornamelijk de zuivere en typische riesling op van Weingut Hans Lang uit de Rheingau. 'Buiten de kaart om' proefde ik ook nog een chardonnay van Sileni Estate uit Nieuw Zeeland. Deze had de plek in het assortiment ingenomen van de chardonnay van Bernardus en enkele klanten van IC-Wines waren het daar van harte mee eens. Ik schreef op: subtiel houtgebruik, toast, beschuit, steenfruit, een bittertje, flink alcoholisch, een volle 'bek' maar toch elegant met een marathon lange afdronk.


Door naar de rosé's waar ik wederom binnen korte tijd werd geconfronteerd met het feit dat je niet op de kleur af kunt gaan. Ik verwachtte de lichte rosé gastronomisch te zijn en de fel roodgekleurde rosé de makkelijke. Het werd andersom. De fel rode kleur werd verkregen door 'skin-contact', oftewel inweking met de druivenschillen, van maar liefst 48 uur. Dat is vrij lang voor een rosé, het zag er dan ook eerder uit als een licht rode wijn. En zo smaakte het ook, volwassen droge smaak met toch nog veel fruit maar absoluut inzetbaar als maaltijdwijn. Bij de rode wijnen sta ik even stil bij de Rosso Bello Rosso Piceno, een wijn met houtrijping die toch ontzettend fris overkomt, mooie balans. Ook de DOC Barbera d'Asti 'Frem' vond ik erg mooi, een zachte wijn met een volfruitige kersentoon.
Als laatste de Comte Pirenne Priorat, elegant houtgebruik, zondoorstoofd zwart fruit zonder te 'full-bodied' te zijn. Vaak word je snel moe van dit soort zware wijnen, maar deze is heel elegant met aangename zuren waardoor hij niet snel zal gaan vervelen. Het is dan ook een wijn die stevig aan de prijs is. Als dessert een mooie Moscato d'Asti DOCG de 'Primo Bacio', frisse groene appeltonen, mierzoet met tegelijkertijd veel zuren, uitstekend in balans. Ik sloot de dag af met de Andrian Gewürztraminer Passito dessertwijn. Aroma van abrikozenmarmelade, aangenaam stroperig zoet, een feestje in je mond. Gedurende de gehele proeverij waren er stokbrood, water en kazen aanwezig en werden er mooie amuses rondgedeeld die uitstekend bij de diverse wijnen pasten. Zeer professioneel verzorgde proeverij met mooie, zuivere wijnen.