18 mei 2012

Domaine Piquemal AOC Rivesaltes 'L'Âge de Raison' Ambré 1988 VDN

Het druivenras grenache gris is een mutatie van de grenache noir. Onduidelijk voor mij is dan of ik hem als witte of rode druif moet rubriceren; iets er tussenin is er niet. Ik hou het op wit omdat de wijn redelijk oud is en houtlagering heeft gehad waardoor het aannemelijk is dat de kleur donkerder wordt en aangezien hij dan nog altijd lichter is dan wijnen van de grenache noir, lijkt deze keuze voor de hand te liggen. Het is een versterkte wijn, een Vin Doux Naturel met een alcoholpercentage van 16,5%. Ik serveerde hem vanuit de koelkast. De kleur is wat de naam al doet vermoeden: amber. Een subtiel zoete neus van krenten en abrikoos. In eerste instantie ervaar ik een lichte tinteling rond de tong, hij is niet dik stroperig, de smaak van abrikozenjam met een klein bittertje. Naast uiteraard de hoge mate van zoetheid is de hoge zuurgraad zeer verrassend en welkom. Tannines zijn er nauwelijks, verder proef ik nog krenten en wat noterigs. Ik vind het een zeer mooie wijn, hele mooie balans tussen zoet en zuur en een enorme lengte in de afdronk. Bij vele desserts inzetbaar, maar ook zonder, en gevaarlijk lekker.