15 mei 2012

Château Thivin 'les sept vignes' AOC Côte de Brouilly 2007

Alle cru's van de Beaujolais had ik al eens besproken, behalve deze: de Côte de Brouilly. Ik weet niet goed waarom, maar deze spreekt mij het meest aan van de tien cru's du Beaujolais. Ik had inmiddels drie exemplaren van verschillende producenten in m'n kast liggen en besloot voor mijn proefgroep de oudste open te trekken. De wijngaarden van deze cru liggen allemaal op de berg, heuvel, glooiing die ooit een vulkaan was: Mont Brouilly, gelegen middenin de Brouilly. De ondergrond bestaat uit graniet en schist gesteente. Enige jaren opleg van deze wijnen is gewenst. Hij heeft een klassieke opvoeding genoten, hout gezien, maar zeker geen nieuw hout en ik vermoed ook vaten groter dan de pièces van 216 of 228 liter. Het alcoholpercentage bedraagt 12,5%. In het glas een heldere felrode kleur met een licht magenta randje. In de neus fruitige framboos, peperkoek en een beetje speculaas. Afgaand op dat aroma denk ik dat hij best nog een aantal jaartjes in de kelder had kunnen blijven, het komt nog wat jong over. Laag in de tannines, 2 op een schaal van 5, ze zijn wel redelijk drogend in de mond en een beetje 'groen'. Ook daar weer een indicatie dat hij langer had kunnen blijven liggen. Het aanwezige fruit is voornamelijk kers, aardbei en framboos, vers rood fruit dus. Het is een sappig glas wijn met voldoende kracht, nu al, maar te vroeg geopend. Ik heb daar geen spijt van omdat ik al een beetje een indicatie heb van de potentie van deze wijn. Ik heb jongere cru's geproefd die ik niet nog langer had moeten bewaren en ach, misschien ga ik hier nog wel eens een doosje van kopen om de ontwikkeling ervan te volgen. Ik zet hem in ieder geval op mijn wenslijst.