09 mei 2012

Candido Lacarta DOC Salice Salentino Riserva 2005

Deze wijn van ditzelfde jaartal heb ik al eens als verzoekje besproken, vandaag is de inhoud nog steeds hetzelfde, er zit alleen een ander etiket opgeplakt. De reden dat ik hem nogmaals bespreek is dat ik hem op de lijst van te proeven wijnen had gezet, voor de tweewekelijkse bijeenkomst van onze proefgroep. Ik was zeer benieuwd wat mijn medestudenten, inmiddels veel proefervaring rijker, hiervan zouden vinden. Het percentage alcohol is 13,5%. Druivenrassen niet op het etiket vermeld maar ik neem aan een blend van de negroamaro en de malvasia nera. In het glas een heldere felrode kleur van gemiddelde intensiteit met een licht oranje gekleurd randje. Op de stille spiegel is het hout wat domineert, na het walsen komt daar een lichte kruidigheid bij maar ook iets fris-fruitigs. In de mond is het die frisheid die meteen opvalt, vers rood fruit domineert nu aangevuld met ook weer een licht kruidje, het hout is redelijk naar de achtergrond verdrongen, mede door het feit dat de fles nu wat langer open staat. Gemiddelde tannines, mooie zuurgraad. Hij is nu nog beter in balans dan toen ik hem had besproken in oktober 2011, er is zelfs sprake van enige complexiteit, niet veel, een klein beetje maar het is er. De rest van de proefgroep was het gelukkig helemaal met me eens. Deze kwaliteit voor de prijs van slechts €4,99 verwacht je niet in de supermarkt. Een zeldzaam mooi pareltje!