14 april 2012

Verzoekje: Château Gadenne AOC Montagne Saint-Émilion 2010

Het was weer even geleden dat ik een Bordeaux-wijn opentrok dus laat ik dan meteen maar even dit verzoekje afhandelen. Montagne Saint-Émilion is één van de satellieten van Saint-Émilion welke op de rechteroever is gesitueerd. Rechteroever betekent merlot gedomineerd. Ook bij deze is dat het geval; 70% merlot, 25% cabernet franc en 5% cabernet sauvignon. Het alcoholpercentage bedraagt 14,5%. In het glas diep bloedrood, intensiteit 4 op een schaal van 5. Op de stille spiegel weer eens de geur van potgrond, iets wat ik vaker bij merlot ben tegengekomen. Na het walsen weinig verbetering daarin, er komt een klein stalluchtje, wat animaals en iets kruidigs bij. Vrij stevig komt deze mijn mond binnen, tannines vallen mee, 3 op een schaal van 5, maar ze zijn wel behoorlijk drogend. Uiteraard hoort hier een maaltijd bij, maar ik proef hem nu zonder. Een nogal bittere smaak manifesteert zich. Kruidigheid in de vorm van rozemarijn is ook behoorlijk aanwezig. Aanwezig fruit, voor zover ik het kan proeven, is zwarte braam. Vrij dun in de afdronk. Helaas, weer eens een keertje 'not my cup of tea'.