09 april 2012

Trus 2005 DO Ribera del Duero

Dit exemplaar mocht ik ontvangen van de export manager van Bodegas TRUS op de proeverij Spaanse wijnen uit Castilla y León. In Nederland onder andere verkrijgbaar bij Los Sueños de Lo Capitán. TRUS staat voor Tierra, Roble, Uva en Sol oftewel land, eik, druif en zon. Deze factoren, en natuurlijk de knowhow van de mensen die er werken, maken dit paradepaardje van het bedrijf Bodegas TRUS. Het druivenras tempranillo wordt lokaal tinto fino genoemd, dit staat ook op het etiket, en zou over het algemeen niet erg hoog in de zuren zitten. Dan heeft deze wijn ook nog eens een alcoholpercentage van maar liefst 15% dus ik hou alvast rekening met een logge wijn. Daar was gelukkig geen sprake van! In het glas fel rood, helder maar redelijk diep gekleurd met een oranje randje. Op de stille spiegel de geur van vanille en iets rokerigs, houtskoolachtig. Ik vermoed nieuwe barriques met een redelijke mate van toasting. De fiche technique, die ik pas na het proeven bekijk, bevestigt dit. Na het walsen ruik ik iets groens, venkel en doperwtjes. In de mond is hij zacht en fris, de houtopvoeding is hier subtiel verweven en smaakt een beetje zoet. De balans tussen zoet en zuur slaat, in tegenstelling tot mijn verwachting, zelfs een beetje naar de zure kant uit. Absoluut niet log en vervelend dus. Dan komt het fruit: overrijpe kers gevolgd door zondoorstoofd zwart fruit. Erg sappig met lage tannines, 2 op een schaal van 5. In de afdronk zit nog een klein bittertje. Een toegankelijke en smaakvolle wijn. Ik dronk deze wijn bij gebraden 'confit de canard', maar hij is inzetbaar bij legio vleesgerechten. Wel zuinig aan doen met kruiden.