17 april 2012

Bodega Norton Barrel Select Malbec 2009

#MalbecWorldDay. Vrij jong om nu al te drinken, denk ik terwijl ik de diep paarse kleur van de wijn in het glas bekijk. Nou ja, jammer dan. Het is vandaag nu eenmaal internationale malbec-dag en dit was de enige die ik nog in de kast had liggen. Het alcoholpercentage bedraagt 14% en 50% van de most heeft houtopvoeding gehad op Frans eiken voor een periode van 12 maanden. De blend van de gedeeltes most mét en zonder houtopvoeding ligt dan nog eens 12 maanden op de fles te rusten, voordat ze in de winkels terechtkomt. Op de stille spiegel iets van potgrond, na het walsen komt daar een kruidigheid bij: rozemarijn, thijm. Ik verwacht een vrij logge wijn te gaan proeven maar dat valt erg mee in positieve zin. Goed fris komt hij m'n mond binnen, daar heeft hij iets scherps, peperigs, iets wat ik verwacht bij een syrah, niet zozeer bij een malbec. Ook blijkt de malbec wijn uit Argentinië een stuk zachter te zijn dan zijn Franse broertjes (of zijn het zusjes?), uit de Cahors bijvoorbeeld. Tannines vallen erg mee, slechts 3 op een schaal van 5, ze zijn ook niet drogend, eerder sappig en rond. De kruidigheid komt ook sterk in de smaak naar voren alsmede het fruit van frambozen en bramen. Op deze leeftijd is het een echt fruitbommetje waarbij de houtopvoeding niet eens aan het licht komt. Misschien dat hij met een jaartje of vijf opleg wat evenwichtiger wordt, lees: fruit iets afneemt en secundair en tertiair aroma iets toeneemt. Maar vooral nu drinken wanneer je van fruitige wijnen houdt. Serveer er dan wel een maaltijd bij want zo sec voelt hij zich wat alleen. Een lekkere lap rood vlees, ik zeg gegrilde Argentijnse steak, en flink wat kruiden erop, dan is deze malbec helemaal in zijn element.