12 april 2012

Balma Venitia Tradition AOC Muscat de Beaumes-de-Venise

#Twitterproeverij. Donderdag 12 april 2012 om 20:00 uur. Live twitterverslag met als thema: witte Rhône-wijn. Da's best veelomvattend met de meest beroemde toch wel de Condrieu, gemaakt van de viognier druif. Ik heb gekozen voor een VDN: Muscat de Beaumes-de-Venise. AOC status hiervoor is in 1943 verkregen. Er zijn meerdere VDN's van de muscat druif maar de Muscat de Beaumes-de-Venise staat het hoogst aangeschreven. De muscat blanc à petits grains wordt locaal ook wel muscat de Frontignan genoemd. Koud uit de koelkast komt hij het best tot zijn recht. Ze kunnen redelijk goed ouderen, maar verliezen dan hun fruitigheid, dus jong drinken is gewenst. En mijn vaste lezers weten: het is zoet, dus er wordt niet gespuugd! Het alcoholpercentage bedraagt 15%. In het glas licht strogeel. Onmiskenbaar het aroma van de muscat druif, iets anders kun je daar gewoon niet van maken. Een zacht mondgevoel en ook hier weer gelijk de smaak van druiven. Er zit een mooi bitter in dat tegenwicht biedt aan het 'zoete geweld'. Dat laatste valt overigens best mee, ik heb niet het idee dat ik hier onverdunde aanmaaksiroop zit te drinken. Ik mis wel wat zuren. Hij is vrij enkelzijdig en er is geen sprake van complexiteit. Ik denk ook niet dat je dat in een VDN moet verwachten, 'correct me if I'm wrong'! Mocht iemand er eentje kennen dan hoor ik het graag. Uiteraard vind ik hem lekker maar met name door het aanwezige bitter. Dat maakt hem wat spannender. In combinatie met een dessert waarin wat zuren zitten zal hij wellicht goed passen. Misschien citroen-ijs of zoiets.