06 maart 2012

Viña la Rosa La Palma Reserva Merlot 2010

Ik ben er inmiddels gelukkig op tijd achtergekomen dat het hebben van een favoriet druivenras er niet meer zoveel toe doet. Nog steeds vind ik in het algemeen gesproken dat er mooie wijnen gemaakt worden van de pinot noir en de viognier druif, maar dat is het hem nu net. Ik heb er voornamelijk wijnen van geproefd die goed gemaakt zijn, een enkele uitzondering daargelaten. Zo was de merlot nooit echt mijn favoriete druif. Waarom? Omdat ik er voornamelijk middelmatige, om niet te zeggen, slecht geproduceerde wijnen van had geproefd. Vandaag heb ik er eentje te pakken die er in positieve zin uitspringt, daarmee mijn punt onderstrepend dat niet de druif, maar wat je ermee doet, bepalend is. Alcoholpercentage 14%. Dieprood met een magenta rand in het glas. Houtopvoeding van 6 maanden op Frans eiken gehad, maar hiervan merk je op de stille spiegel in ieder geval al niets. Een volfruitige neus, met een kleine hint van venkel. Zacht en fris mondgevoel, licht en toch ook warm. De smaak van jammige kersen, volle smaakintensiteit. Hij is makkelijk en toegankelijk, dat zien we vaker bij merlot wijnen, maar vooral de concentratie is een in het oog springend positief punt. Ook in smaak is de houtopvoeding nauwelijks merkbaar. Al met al een plezier om te drinken.