11 maart 2012

Martin & Anna Arndorfer Strasser Weinberge DAC Kamptal Reserve Gruner Veltliner 2010

Ik probeer dagelijks minimaal één wijn te proeven en te bloggen. Dat betekent dat ik proef inclusief uitspugen van de wijn. Soms duurt het echter even voordat ik weer iets nieuws blog. Dat betekent dan dat ik de wijn te lekker vind om te spugen, die fles drink ik dan in z'n geheel leeg en daar doe ik doorgaans twee à drie dagen over (in m'n eentje). Zo ook met de wijn die ik nu bespreek. Alcoholpercentage is 13%. In het glas stro-geel met een groene zweem. Bij een koude temperatuur in het aroma iets van maïs, opwarmend komt daar meloen en gele appel bij. In de mond valt gelijk de hele mooie balans op tussen zoet en zuur. Van beide niks teveel en niks te weinig. Smaken van perzik, citroen en meloen. Ook het voor de grüner veltliner karakteristieke witte pepertje zit er in, tinteltje rond de tong en in de keelholte. Loepzuiver en strak elegant.