24 maart 2012

Kaefferkopf AOC Alsace Riesling 1998

Een witte wijn van ruim 13 jaar oud, ik ben heel benieuwd hoe die gaat smaken. Alcoholpercentage is 12%. In het glas intens geel, misschien wat oneerbiedig maar het lijkt sterk op m'n ochtendurine, qua kleurintensiteit dan. In de neus onmiskenbaar gelijk honing, vanille, perzik, walnoot; een erg mooi bouquet. Licht tinteltje aan de zijkanten van m'n tong. Heel licht zoetje in de aanzet en nog steeds ontzettend veel en hoog zuur aanwezig, ik vind het prachtig! De smaak van toast is behoorlijk dominant, iets wat ik veel proef bij oudere witte wijnen. Daarnaast komt ananas, honing en perzik ook in de smaak terug. Hij heeft wel iets van zijn frisheid en fruitigheid verloren, hij drinkt niet makkelijk door, daarvoor vind ik hem iets te mollig geworden, zeker wel gastronomisch inzetbaar. Ik denk aan een frisse salade met geitenkaas, walnoot, honing. Een prachtig voorbeeld van hoe mooi witte wijnen kunnen ouderen.