26 april 2012

Weingut Kurt Hain 2008 Piesporter Riesling trocken Mosel

Deze kreeg ik van Q-Vignes mee om te proeven. Het betreft een vatmonster van de oogst 2008. Als je op de foto kijkt kun je zien dat het jaartal 2007 met potlood is veranderd in 2008 en er staat "Fass!" op geschreven. Mijn proefnotitie zal misschien dan ook geen reële afspiegeling zijn van deze wijn van dat oogstjaar, laat staan van andere oogstjaren natuurlijk, maar het is wel een interessant monster om te mogen proeven. Hij is in ieder geval bijna tot de schroefdop gevuld, dus zuurstof zal niet zo'n grote invloed hebben kunnen spelen. Ik had een onreinheidje verwacht maar behalve wat wijnsteenzuur in de dop zelf zit dat er niet in. Alcoholpercentage weet ik dus niet, die van 2007 was in ieder geval 12%. Licht stro-geel in het glas. Op de stille spiegel iets van toast, na het walsen komt daar citroen bij. Die komt in eerste instantie ook in de smaak terug. Vrij hoge zuren en een minuscuul tinteltje rond de tong. Naast citroen ook grapefruit en ananas. Na wat opwarmen komt er ook een beetje honing bij in het aroma. Ondanks dat deze wijn "trocken" is gevinifieerd, proef ik toch een heel klein beetje restsuiker. Hij voldoet geheel aan mijn verwachting; mooie, zuivere riesling.