14 maart 2012

Wagner-Stempel Siefersheim 2009 HÖLLBERG Riesling GG

GG betekent Großes Gewächs, de Duitse letterlijke vertaling van het Franse Grand Cru, maar in kwaliteit betekent het ook nog eens hetzelfde. In Duitsland zijn er meerdere benamingen voor deze kwaliteit maar de overkoepelende naam is Erste Lage. Verwar dit dan weer niet met Premier Cru, want dat is één kwaliteit lager in Duitsland. Het enige wat u hoeft te onthouden is dat u een topwijn in handen heeft wanneer er Großes Gewächs of Erste Lage op het etiket dan wel op de fles staat. Het logo van Erste Lage wordt namelijk in reliëf op de fles vervaardigd. Ik ben blij dat ik nog even een dag heb gewacht met het beschrijven van deze wijn, want op dag 1 kon ik er niet zoveel speciaals uithalen. Ik had het laatst over necrofilie in relatie tot wijn, maar vandaag pleeg ik dus kindermoord. Een riesling van deze kwaliteit kan makkelijk nog een jaar of vijf ouderen en zal dan veel meer karakter hebben. Nog een gevaar van het proeven van zo'n dure (plusminus 23 euro) en goede wijn is de psychologie die meespeelt. "Het is een dure en goede wijn, dus dat MOET ik er dan ook aan af kunnen proeven". Dat laatste is me niet gelukt.

Wanneer je me zou vertellen dat deze wijn 7 euro moet kosten zou ik dat ook zo geloven. In eerste instantie vond ik er niet zoveel aan. Ik mis de voor riesling zo karakteristieke kippenvel trekkende hoge zuren, hij smaakt een beetje mollig. Nu moet ik zeggen dat hij met een percentage van 13% best hoog in de alcohol zit. Misschien dat dat een rol van betekenis speelt. De Höllberg (zie foto hieronder) is de meest droge en zonrijke heuvel/berg waar deze wijngaard van Wagner-Stempel is gelegen. De druiven zijn ook nog eens een keer laat geplukt, maar het is dan weer geen spätlese. De kleur is intens stro-geel. De intensiteit zal met oplegging alleen nog maar toenemen. In eerste instantie ruik en proef ik voornamelijk citroen. Na even opwarmen in de mond komt duidelijk honing naar voren. Tevens een combinatie van caramel en kokos. Even krijg ik de associatie met Licor 43. Ook iets van toast proef ik, alsof ik dode gistcellen proef, sur lie dus, maar daar is geen sprake van in de sheet met de beschrijving.

Daar hebben ze het over INOX (roestvrij staal) en rijping op Duits eikenhout. Er zit een zoetje in en zoals ik al zei, ik mis wat zuren. Ondanks alles is dit een zeer elegante, correcte en zuivere riesling, maar hij is gewoon te vroeg geopend. Iemand die veel beter geoefend is in het proeven, zou over deze wijn waarschijnlijk nu al lyrisch kunnen zijn, maar ik denk dat ik de ervaring gewoon nog mis. Ik heb nog een GG liggen, de HEERKRETZ, en het liefst zou ik die pas in 2014 op z'n vroegst willen openen. Beide exemplaren heb ik ontvangen van Jacob Molendijk van Rieslingpartners. Stuur hem een mail voor prijzen en verkoopadressen bij u in de buurt.