13 februari 2012

Pampas del Sur Pinot Noir Reserve 2010

Vandaag de laatste keer blindproeven op de Wijnacademie voordat het echte proefexamen plaatsvindt. Ik had 9 wijnen goed van de 12, dat stemt hoopvol. Ik hoorde om me heen echter veel gemor van medestudenten die het minder goed hadden gedaan. Vandaag ging het goed bij mij omdat ik van de opties waaruit je kunt kiezen, niet gelijk iets afstreep omdat ik het niet ken, of omdat ik de optie a-typisch vind. De wereld van wijnen is vol met a-typische wijnen namelijk. Dat is ook precies wat ik nu in mijn glas heb: een a-typische pinot noir. Dit exemplaar komt bij de Dirck III vandaan voor €4,49 alcoholpercentage 13,5%. Allereerst de kleur: die is a-typisch. Niet licht zoals je zou verwachten, maar redelijk intens diep, donker fel rood, wel helder. Vervolgens de neus: frambozen en de geur van macération carbonique. Iets wat je van een Beaujolais (druivenras gamay) verwacht, maar niet bij pinot noir. Geen stinkertje, geen stallucht, geen aardbei. De term reserve op het etiket zou je kunnen verwarren met houtopvoeding maar ook die heeft-ie niet gehad. Als hij wel hout heeft gezien dan is dat zeer kort geweest en is het totaal in de wijn geïntegreerd. Tannines zijn ook nog redelijk aanwezig, 3 op een schaal van 5. Het typische Nieuwe Wereld zoetje ontbreekt, zo ook de toegankelijkheid. Ook de smaak doet niet vermoeden dat ik hier met pinot noir te maken heb. Voornamelijk jonge framboos proef ik, met redelijk hoge zuren. Ondanks dat deze volledig a-typisch is voor de pinot noirs die ik ken en liefheb, is het geen slechte wijn. De kwaliteit is goed, er is balans, nu al, maar ik heb het gevoel dat deze wijn nog een aantal jaren tegoed had voordat hij geopend had moeten worden. Ik denk dat hij gewoon nog te jong is. Weer een gevalletje kindermoord dus. Toch ben ik blij dat ik hem heb geopend. Het houdt me scherp en alert en het bewijst des te meer dat je bij blindproeven alle opties open moet houden en analytisch moet kijken naar nog meer kenmerken van de wijn om te kunnen herleiden wat het is en waar het vandaan komt.