11 februari 2012

La Roche Saint-Martin AOC Gigondas 2008

LIDL €7,99 alcoholpercentage 14% gebruikte druivenrassen niet vermeld, ik ga uit van grenache, syrah en mourvèdre, die combinatie zie ik vaker bij Gigondas. Radijsjesrood met een magenta randje in het glas. In het aroma voornamelijk perendrups, maar ook erwtensoep en rookworst... toch die afzuigkap maar 'ns aanzetten als ik aan het koken ben ;-) Concentreren, gesprek aangaan met de wijn: nu komt er een frisheid opzetten in de neus, maar de rest van het aanwezige fruit krijg ik niet benoemd. Een slok onthult een behoorlijk aanwezig bitter, dat ben ik niet gewend van het zuidelijke Rhône-gebied. Nu was 2008 niet een bijzonder goed jaar maar mijn favoriete GSM combinatie zorgt toch meestal wel voor sappige, zwoele doordrinkwijnen. Redelijk hoge zuurgraad ook nog eens een keer. In het aroma komt nu een beetje kruidigheid door. Aanwezige tannines 4 op een schaal van 5, best hoog dus. Smaak van nèt rijpe kersen en rode bessen, ik mis wat droppigheid. Ondanks z'n 14% alcohol voelt hij ook nog wat dunnetjes aan. Het is weinig mondvullend. Misschien heb ik voor vandaag al teveel smaakindrukken gehad, 'ns kijken of deze morgen wat beter is.

13.02.2012 Update: Gelukkig! De typische dropsmaak die ik gewend ben van Vacqueyras en Gigondas zit er toch nog in. Ik had hem ook niet gekaraffeerd, misschien moest dat wel, maar die twee daagjes open heeft hem toch goed gedaan. Blijft het feit, en dat zal waarschijnlijk aan het matige oogstjaar 2008 in de Rhône liggen, dat hij nog wat dunnetjes overkomt.