28 februari 2012

Ilios de Rhodes 2005 Αθήρι Ρόδου

Die Griekse woorden in de titel staan voor "athiri Rhodos". Athiri is een inheems druivenras op Rhodos. Oogstjaar 2005 voor een witte wijn lijkt best wel oud, maar ik heb bemerkt dat ik de smaak van de gisttonen die zich over de jaren ontwikkelen in witte wijn, best kan waarderen. Alcoholpercentage is 12,5%. In het glas een diep gele kleur, intensiteit 4 op een schaal van 5. Op de stille spiegel is hij koud vanuit de koelkast zowaar nog best fruitig: ananas en perzik. Qua smaak ontwikkelde hij zich erg snel in hetzelfde glas. In eerste instantie proefde ik champignons, later werd het iets subtieler: toast, beschuit. Vooral die laatste smaakjes bevallen me. Ook iets licht noterigs zit er in. Hij is behoorlijk droog en heeft een lange afdronk. Ik geef toe: hij mist wat frisheid en fruitigheid, maar ik hou er toch wel van. Als alle witte wijnen zich op deze manier ontwikkelen, dan heb ik er geen moeite mee om ze pas na zeven jaar opleg te openen.