12 februari 2012

Cirò Rosso Classico Superiore DOC 2007 Riserva

Alcoholpercentage 13,5%, actieartikel bij de LIDL, niet in het standaard assortiment. Geen vermelding van de producent op de etiketten, slechts die van de bottelarij, een bedrijf dat schuilgaat achter de afkorting V.E.B. Zou onderdeel uitmaken van het grote EnoItalia S.P.A. De legende gaat dat de wijn direct afstamt van de wijn die tijdens één van de eerste Olympische Spelen werd gedronken door de plaatselijke atleten om de overwinning te vieren. In het glas is hij helder, fel Ferrari-rood met een licht oranje randje. Op de stille spiegel ruik ik vanille van de houtopvoeding en iets belegens. Ik vind het nu al een aangename geur. Zoals ik al had verwacht integreert het hout mooi in de wijn na het walsen. Fris en toch vol glijdt de eerste slok m'n mond binnen. Gemiddelde tannines, 3 op een schaal van 5, heel licht bittertje. Zondoorstoofd zwart fruit proef ik, een leertoon en iets van tabak. M'n hele mond wordt gevuld, niet op een logge manier maar elegant. De kruidigheid van rozemarijn en laurier proef ik nu. Het hout gaat nu nog meer de wijn in en het belegen geurtje is vrijwel geheel getransformeerd in een tertiair aroma. Nu komt er weer iets dropperigs, wat munt en anijs bij. Wil je het geloven? Voor slechts €4,79 een mooie complexe wijn van de LIDL. Jammer dat ik maar één fles hiervan had gekocht.