01 januari 2012

Waipara Hills Marlborough Sauvignon Blanc 2011

De New Zealand Wine Fair vond plaats op 14 november 2011 maar ik kon daar niet bij zijn. Dankzij Melman Communications kon ik toch nog beschikken over een aantal flessen wijn die over bleken te zijn na het evenement. De eerste die ik ga bespreken is deze sauvignon blanc van Waipara Hills. Alcoholpercentage 13% verkoopprijs zal zo rond de €15,- moeten liggen. Wat meteen opvalt ten opzichte van de sauvignon blancs uit Nieuw Zeeland die ik al eerder heb geproefd, is dat deze een stuk minder "groen" is. Geen aroma van maïs en asperges dit keer, maar van tropisch fruit: ananas hoofdzakelijk. Lang niet zo stuivend voor een sauvignon blanc en ook niet meteen buxus in het aroma, dit komt pas na een kwartiertje opwarmen. In smaak komt de buxus weer wel duidelijker naar voren. De aanzet is licht zoetjes, ook hier komt die ananas meteen tot uitdrukking, meteen gevolgd door een enorm hoog zuur. Heerlijk knisperend fris, ik had niet anders verwacht, want zo hoort sauvignon blanc te zijn. Uitstekend begeleider van allerlei soorten zeebewoners, of dat nu vis, krab, kreeft, oesters of mosselen zijn, en van frisse salades. Ook geschikt voor bij harde kazen.