14 januari 2012

Philipp Kuhn Pfalz 2008 Saint Laurent Réserve trocken

Het druivenras St. Laurent vind je voornamelijk in Oostenrijk, maar ook in Duitsland staat het aangeplant. De wijn van vandaag komt van weingut Philipp Kuhn uit de Pfalz. Dit exemplaar is mij door Rieslingpartners ter beschikking gesteld. Voor verkoopadressen kunt u een mail sturen. Alcoholpercentage 13% en deze wijn heeft houtopvoeding gehad. Dat laatste vind je in de wijn nauwelijks terug, het is mooi in de wijn geïntegreerd. M'n eerste wijn van het druivenras Saint Laurent, wat op z'n Germaans wordt geschreven als Sankt Laurent. In het glas is hij diep donkerrood. In de neus kersen, bessen, vers rood fruit. Het aroma roept bij mij de associatie op met Duitse spätburgunders. Het rode fruit komt ook weer in de smaak terug, alsook een "fris" bittertje. Het is sowieso een frisse wijn, niet te vol of log, maar toch heeft hij ook iets dropperigs, helemaal niet verkeerd. Dat beetje "drop" zorgt voor een mooie tegenhanger van de aanwezige zuren waardoor de balans erg mooi is. Ook zit er iets van een pepertje in. Ik weet niet of ik met deze St. Laurent nu alle eigenschappen van deze druif heb geproefd, eerder ervaar ik dat dit een in mijn ogen typische Duitse rode wijn is, zoals ik ze ken. Fris, fruitig, bittertje en spannend genoeg om ervan door te blijven drinken.