08 januari 2012

L'Instant Beaujolais Primeur 2011 C'est la vie!

Het is alweer even geleden dat de Beaujolais Primeur 2011 gepresenteerd werd, maar ik trek er nu nog even eentje open. Komt bij de Jumbo vandaan voor €3,29 alcoholpercentage 12%. Uiteraard fel magenta tot paars in het glas. Het aroma van framboos maar voornamelijk perendrups komt me tegemoet. Na het walsen komt er nog een beetje aardbei bij. Behoorlijk wat restzoet aanwezig en de perendrups komen ook in de smaak erg sterk naar voren. Als je me zou vertellen dat dit onlosmakelijk is verbonden met de macération carbonique, dan zou ik dat gelijk voor waarheid aannemen, want ook bij de Beaujolais-Villages Nouveau die ik op 17 november 2011 opentrok was dit te proeven. Mij bevalt die vinificatie-methode wel. Het levert een jonge, frisse, fruitige wijn op die weliswaar weinig diepgang en complexiteit heeft, maar wel lekker wegdrinkt. Als ik even niet mee zou weten wat ik open zou moeten trekken, val ik graag op dit soort wijn terug.