17 januari 2012

Elephant Hill Hawkes Bay Merlot 2009

Ik waag me weer eens aan een wijn gemaakt van de merlot druif. Net als het hoofdpersonage in de film "Sideways" gaat mijn voorkeur uit naar pinot noir en laat ik merlot doorgaans links liggen. Deze proeffles was nog over van de New Zealand Wine Fair en werd mij ter beschikking gesteld door Melman Communications en is verkrijgbaar bij Pallas Wines. Percentage alcohol 13,5%. Diep magenta tot paars in het glas. Fruitig in de neus, bessen, rozenbottel, iets floraals ook. Precies zoals ik hem in de neus beschrijf, glijdt hij ook m'n mond binnen. Frisse smaak, vers rood fruit met niet teveel hoge zuren, precies goed, mooie balans. Laag in de tannines, 1 op een schaal van 5, wel redelijk drogend in de mond. Lengte van de afdronk 3 op een schaal van 5 en dat valt me alles mee, ik heb ze wel eens wateriger geproefd maar deze blijft redelijk lang hangen. De druiven waren goed rijp toen ze werden geplukt, niets groens te bespeuren in deze wijn. Het is een erg makkelijke en toegankelijke wijn, barstensvol vers fruit en mooi gevinifieerd. Zelfs verstokte merlot-haters zouden deze nog wel kunnen waarderen. Verwacht geen diepgang en complexiteit echter, deze wijn is puur op het fruit gemaakt.