22 januari 2012

Bocchino Nebbiolo d'Alba DOC "l'Aurelio" 2009

De bespreking van de tweede fles die ik ontving van Zibibbo op "All that wine and...jazz". Alcoholpercentage 13,5% losse flesprijs €10,50, korting bij meerdere flessen tegelijk. Het valt me op dat tijdens een proeverij m'n zintuigen steeds vermoeider raken naarmate het later wordt en ik steeds meer wijnen heb geproefd. Veel meer dan "krenten, kersen, jammig en ingekookt fruit" had ik niet genoteerd in het proefboekje maar deze wijn kon ik thuis nog een keer proeven. Vertrouwde omgeving, uitgerust, frisse kijk, relaxed. Ik hoor het geregeld van collega-proevers dat ook zij niet afgaan op hun eerste indruk tijdens proeverijen en liever nog een "sample" thuis willen proeven. Voor de wijn van vandaag pakt dat ook nog eens gunstig uit, alhoewel mijn eerdere proefnotitie al een positieve was. Tenminste, wanneer je van zondoorstoofd, ingekookt fruit in je wijn houdt, en daar hou ik wel van. Zuren zijn echter wel onmisbaar om er een beetje balans en spanning in te houden. Het moet geen vervelend en log glas wijn worden. Helder, lichtrood in het glas. Voornamelijk rood fruit in de neus, het ingekookte maakt plaats voor vers fruit. In de aanzet een mini-zoetje. Vrij tannineus, 4 op een schaal van 5. De houtopvoeding is heel mooi in de wijn geïntegreerd. Smaken van bessen, aardbei en kersen met een mooie zuurgraad, goed in balans. Heel klein beetje ontwikkeling in het glas waarbij ik later de frisheid van venkel en anijs doorkrijg. (Ik lijk wel een medium: "ik krijg iets door, het is een letter; de letter A. Zou het de A van anijs kunnen zijn?") Hoe dan ook, het blijkt een mooi evenwichtig glas wijn te zijn, vol van smaak en zeer zuiver.