27 januari 2012

Barros Ruby Porto

Vandaag is het mondiaal #PortDag. Ik trek er eentje open van Wijnstudio Tasty Wines te IJsselstein, alcoholpercentage 20%, prijs bij mij niet bekend. Ik las vandaag ook nog ergens dat ruby port's lekkerder worden naarmate de fles open staat, dus misschien dat er nog updates gaan volgen. Port spugen we namelijk niet uit; die slikken we door! En gezien het alcoholpercentage gaat deze fles écht niet op één avond leeg! In het glas dieprood tot magenta. In de neus is-ie vrij aroma-loos, hij ruikt droog, voor zover dat iets is wat je ruiken kunt. De associatie met de Vins Doux Naturel uit Maury komt bij me op, alhoewel de gebruikte druivenrassen wezenlijk verschillen. Grenache is de druif van Maury, port wordt doorgaans gemaakt van meerdere inheemse druivenrassen. Touriga nacional, touriga franca en tinta roriz zijn veel gebruikte druiven, maar op het etiket van deze port staat hierover niets vermeld. Ik rubriceer hem echter wel als blend daar dit het meest aannemelijk is. De eerste slok is zoet, maar niet té. Er zijn best nog goede zuren aanwezig, ik krijg er zelfs kippenvel van en dat is altijd een goed teken. Het betekent dat de wijn, want ook port is wijn, niet snel zal vervelen. Hij heeft ook een klein bittertje, je verwacht het niet, ik heb het althans nog nooit eerder ervaren in port. Qua smaak heeft het iets van hoestsiroop, boerenjongens, krenten, tutti-frutti, pruimen. Het is veel te lekker en ik moet nu echt stoppen na vier glaasjes! Morgen kijken of er ontwikkeling heeft plaatsgevonden.