04 december 2011

Verzoekje: Lavergne Bordeaux 2010

AH €3,99 alcoholpercentage 13,5% druivenrassen en blendverhouding niet vermeld op het etiket. Aan de postcode die staat vermeld op het etiket wordt duidelijk dat deze uit de Entre-Deux-Mers komt, maar onder de grote paraplu van de appellation Bordeaux valt. Donkerrood in het glas, redelijk fruitig in de neus; kers, framboos, geen houtopvoeding. Komt vol m'n mond binnen, goed gevuld. Redelijk tannineus, 4 op een schaal van 5, maar ze zijn redelijk rond. Best knap voor zo'n jonge wijn. Hij is flink kruidig ook. Een hele verbetering ten opzichte van de 2008 editie die ik eerder al beschreef. Ik ben ook in ieder geval heel blij met m'n toegenomen proefervaring -en kunde die ik heb opgedaan op de Wijnacademie, ik denk dat dit veel heeft bijgedragen aan het nog beter analytisch kunnen proeven. Ik bedoel: deze wijn vind ik nog steeds niet lekker, maar ik kan nu wel beter de kwaliteit ervan beoordelen. En in dit geval zit het met de prijs-kwaliteit verhouding redelijk OK. De prijs-pret verhouding mag nog wel wat omhoog.