10 november 2011

Berberana Rosé Dragon 2010

#RoséRevolution was het ook nog eens vandaag op de Social Media en met name in Australië, maar ik doe dan gezellig mee. De enige rosé die ik nog in mijn kast had liggen was er eentje van Berberana, onlangs in de bonus bij AH gekocht voor €2,99, normaal €4,99, alcoholpercentage 12%. Volgens mij heb ik het al eens eerder gezegd dat ik het vergelijken van een rosé en een rode wijn, beide van hetzelfde druivenras, ontzettend moeilijk vind. De schillen, steeltjes en pitjes zijn bij een rosé wijn natuurlijk veel korter ingeweekt dan bij een rode wijn, waardoor misschien wel de karakteristieken van de druif wat minder aanwezig zijn. Deze rosé was intens helder rood van kleur, redelijk donker. Het aroma van frambozen-zuurtjes. Een mini-tinteltje rond de tong, klein restzoetje en ook een klein bittertje. Ik ben de laatste tijd erg verwend met gastronomische rosé's; rosé's die je bij een mooie maaltijd kunt inzetten. Wanneer je er dan eentje proeft die dat niet heeft in mijn beleving, is het moeilijk daar een positief oordeel over te vellen. Niet dat deze rosé slecht is, absoluut niet, maar het is er wel weer eentje van dertien in een dozijn. Niets complex aan, gewoon lekker chillen in de koelkast en op een mooie zonnige dag openschroeven.