27 oktober 2011

Verzoekje: Plus Huiswijn Tempranillo Valencia DO 2010

Beetje logisch dat PLUS huiswijn bij de PLUS vandaan komt, maar ik zeg het toch maar even, voor €3,99 alcoholpercentage 13%. Kleur: helder dieprood tot magenta. Op de stille spiegel licht aromatisch, hints van rood fruit, maar het komt zeker niet stuivend het glas uit. Na het walsen komt er een beetje stallucht naar boven, niets vervelends hoor. Niet gelijk aan mest gaan denken, ik bedoel er namelijk ook helemaal niets negatiefs mee, vaak in tegendeel. Het komt immers geregeld voor dat deze wijnen iets langer open moeten staan en zich ontwikkelen. En zoals je weet: ontwikkeling betekent in de regel complexiteit. Of dat bij deze huiswijn ook het geval is ga ik nu even proeven. Na een aantal minuten in het glas verdwijnt in ieder geval die stallucht en ontwaar ik een licht jammig aroma van donker fruit, beetje ingekookt. Heel licht glijdt hij mijn mond binnen, lekker fris, maar ook vrij dun. Aardbei is nu het fruit wat ik voornamelijk proef, een kleine bite in de vorm van wat kruidigheid. Tannines zijn aanwezig maar laag, er zit een mini zoetje nog in maar ook een vrij hoge zuurgraad. De balans tussen die twee zit redelijk goed. Afdronk is echter veel te kort en de algemene indruk die ik heb van deze wijn is in één woord samen te vatten: dun. Ik kan er niet meer van maken.