25 oktober 2011

Louis Tête Cuvée Mélinand Chiroubles 2009

Wat?! Alweer een cru du Beaujolais? Ja, inderdaad. Vandaag is het #beaujolais dag in de Social Media en daar doe ik aan mee. De derde donderdag van November is het natuurlijk #NouveauDay waarbij ik een Beaujolais Primeur, of Nouveau zoals dat tegenwoordig heet, zal gaan opentrekken. Vandaag is alles vrij, dus je kunt ook een "gewone" Beaujolais AC nemen, een Beaujolais-Villages of zoals ik, een cru. Vandaag de "Chiroubles". Hiervan liggen de wijngaarden het hoogst van alle cru's. Deze is wat minder geschikt als bewaarwijn, je kunt hem het beste jong drinken. Goede jaren in de Beaujolais zijn 2005 en 2009, dus ik ben benieuwd naar deze. Mijn exemplaar komt bij Beterwijn vandaan voor €8,75 alcoholpercentage 13%. De kleur is zoals hij moet zijn in zijn jonge jaren: intensief magenta. Op de stille spiegel lijkt er even een houttoon naar boven te komen. Na het walsen komt een mooi primair aroma van de druif naar voren. Daarna geuren van aardbei, kers en framboos. Hij zit vrij hoog in z'n zuren, tannines zijn laag maar hij is wel vrij drogend en een beetje wrang in de mond. Hout heeft hij niet gehad, dat is te proeven. Aan het eind komt er een redelijk sterk bitter door. Dat zou kunnen komen van de steeltjes wanneer de complete druiventrossen geperst worden. Het zou ook op onrijpe druiven kunnen duiden, maar in 2009 had men daar geen last van. In de smaak is het vooral kers dat ik proef, maar het bitter in combinatie met het zuur maakt deze wijn niet één van de betere cru's die ik heb geproefd. Dat kan uiteraard meerdere oorzaken hebben. Ik denk persoonlijk dat het hier met de producent te maken heeft. In een mooi jaar als 2009 in de Beaujolais komt het in mijn ogen neer op de (on)kunde van de maker.