20 oktober 2011

Le Chai de la Chapelle Fleurie 2008

#Twitterproeverij. Donderdag 20 oktober om 20:00 uur. Live twitterverslag met vanavond als thema: Fleurie. Eén van de cru's du Beaujolais. Ik heb het thema zelf aangedragen, want vanavond ben ik de "voorzitter". Ik ben echter flink in het nadeel want het griepvirus zit in m'n lichaam. Ik zal proberen deze mooie fles wijn van vanavond objectief te gaan beoordelen en er hopelijk ook nog van te genieten, daarna weer met paracetamol m'n bedje in, want ik wil beter zijn op zondag. Dan mag ik namelijk plaatsnemen in het Kurkdroog proefpanel tijdens de Megavino in Brussel, onder begeleiding van sommelier Olaf Leenders van Vinama. Wat gaan we daar proeven? Cru's du Beaujolais! Onnodig om te zeggen dat ik daar veel zin in heb. De gamay druif, want daar hebben we het over in de Beaujolais, heb ik pas leren waarderen na een aantal mindere ervaringen met een Touraine, twee Beaujolais-Villages en een Mâcon. Dat waren geen slechte wijnen besef ik nu achteraf, mijn smaak was er toen gewoon nog niet klaar voor. Vanaf het moment dat ik m'n eerste cru proefde echter, was ik om. Dan kun je echt merken waarom deze de cru-status hebben en die andere niet. De Fleurie had ik nog niet eerder geproefd. Het is de meest elegante, bloemige en fruitige van de cru's. Ook wordt deze wel de meest vrouwelijke genoemd. Mijn exemplaar komt bij de Nederlandse Wijnkring vandaan voor €12,45 alcoholpercentage 13%. De tweets:

#Ik heb mijn fles ruim een uur in de koelkast gehad. #Ik gebruik vanavond twee verschillende glazen, één normaal glas en één Bourgogne glas. #Vrij donker rode kleur met een magenta randje. #De "stille spiegel" onthult een minimale houtopvoeding, voor de rest een primaire neus. #In het Bourgogne glas komt hij beter tot zijn recht. #Na het walsen komt er een jammige fruittoon opzetten, beetje "ingekookt fruit" zoals Sebastiaan dat altijd zo mooi zegt. #Framboos, ik had niet anders verwacht. Beetje rozengeur. Een eerste slok... #Goed op temperatuur. In eerste instantie komt het hout me tegemoet, niet overdadig. #Nu is het inderdaad de framboos die het overneemt, ook nog wat aardbei en rode bessen. Zit vrij hoog in het zuur. #Heel klein beetje tannines zelfs. #Ondanks de griep in m'n lichaam werken de geur- en smaakpapillen gelukkig nog prima! #Alles uitspuwen en straks weer aan de paracetamol. #Voorlopig geniet ik nog even van deze Fleurie. Nu komt er ook wat rijpe kers opzetten. #Ik schenk m'n tweede glas in. Het lijkt wel alsof de tannines toenemen. #De afdronk wordt iets voller nu dat de wijn aan het opwarmen is. #De afdronk zou nog wel iets langer mogen, maar de body is mooi vol. Ik hou wel van volle body's ;-) #Ik ben erg tevreden over mijn keus. Lekker fruitig, maar toch vol. Meer Bourgogne-stijl dan Nouveau-stijl. #Ik ga stiekem even een slokje doorslikken... #Twexit.