17 oktober 2011

Cave de Rasteau Les Crapons Côtes du Rhône Villages AOC Rasteau 2008

En weer een GSM wijn in de bespreking. Het is er dan ook wel uitermate geschikt guur herfstweer voor. Sterker nog, deze fles ging open bij een pan echte ouderwetse zelfgemaakte SNERT! Vooraf had ik even gegoogeld welke wijn daar het best bij zou passen en zag twee suggesties: pinot gris en Beaujolais. Redelijk zwaar wit of licht rood dus. Ik had verwacht een zware wijn te vinden. Ik sloeg het goedbedoelde advies van anderen in de wind en koos dus toch voor een stevige jongen en dat pakte helemaal niet verkeerd uit. Deze fles kwam uit Frankrijk bij de Super-U voor €6,15 alcoholpercentage 14%. Vanavond tijdens een masterclass ontmoette ik een mevrouw die nog niet op de hoogte was van de term "GSM-wijn". Ik legde haar uit dat dat een blend is van de druivenrassen grenache, syrah en mourvèdre. Ze kon er hartelijk om lachen, had het nog niet eerder gehoord. De verhoudingen zijn 70-20-10 in deze 2008 editie. De grenache druiven komen van oude stokken. Maar liefst 16 gemeenten mogen hun naam verbinden aan de appellation Côtes du Rhône Villages. Eén daarvan is Rasteau. Alhoewel er geen officiële Cru-status bestaat in dit gebied zouden deze 16 gemeenten daar waarschijnlijk als enigen voor in aanmerking komen en bij mij rijst de vraag: wanneer gaat dat nou eens gebeuren? Het zou volgens mij meer duidelijkheid scheppen. In het glas een rode tot magenta kleur. De neus is licht aromatisch, absoluut niet stuivend. Er zijn redelijk wat tannines aanwezig en volgens de informatie op het etiket had ik deze ook nog wel uiterlijk in 2015 mogen opentrekken. Waarschijnlijk waren de zuren dan nog verder afgebouwd geweest wat van mij niet hoeft. Ze zijn op dit moment nog aanwezig in voldoende mate en zeker niet teveel. Naast rijp rood fruit komt ook hier weer de overduidelijke smaak van drop omhoog. Ik zie het heel vaak bij wijnen uit dit gebied van deze stijl. Ik vind het zelf heerlijk maar zoals gezegd, je hebt er echt wel zuren voor nodig, anders zou het een vervelend glas worden.