28 oktober 2011

Canard-Duchêne Champagne Brut

Vandaag is het mondiaal #ChampagneDay. Ik koop het niet vaak en al helemaal geen dure flessen, tot een bedrag van €15,- vind ik meer dan genoeg, maar vandaag besloot ik eens iets duurders te kopen. Gall & Gall €26,99 alcoholpercentage 12% een blend van de druivenrassen chardonnay, pinot noir en pinot meunier, verhoudingen niet vermeld. Geen jaartal, dus het mag ook nog eens een blend zijn van verschillende oogstjaren. Champagne is ook officieel de enige wijn waarbij rode en witte wijn gemengd mag worden. Twee champagne-weetjes: het openen van de muselet, het ijzeren draadwerkje rond de kurk, gaat altijd via zes slagen (drie hele windingen). Tel maar eens als je er weer één openmaakt. Het andere weetje gaat over de kurk in combinatie met ouderdom van de fles.

Wanneer de kurk er uit is, moet deze heel snel weer terugkomen in zijn oorspronkelijke stand. De paddestoelvorm waarbij de onderkant, de kant die met de champagne in aanraking is geweest, een heel stuk breder moet worden. Gebeurt dit niet, dan heb je een fles te pakken die al even in de winkel heeft gestaan. Grote kans dat deze dan ook muf zal smaken. Dat was bij mijn exemplaar het geval. De kurk bleef in de smalle stand, het aroma was muf en de smaak was muf. Ook zat er een onaangenaam bitter in. De bubbels waren klein, de mousse was snel weer verdwenen, hij zat nog wel redelijk hoog in het zuur. De smaak bleef steken op noterig en het bitter leek nog het meest op dat van grapefruitschil. Jammer dat zulke winkeldochters nog voor zo'n, in mijn optiek, hoge prijs verkocht worden. Eigenlijk zou er bij gebrek aan oogstjaartal bij champagne wel één of andere code op de fles zichtbaar moeten zijn waaruit blijkt wanneer de inhoud is gebotteld. En de winkel zou ervoor moeten zorgdragen dat wanneer er een bepaalde datum wordt overschreden, die flessen onmiddelijk met hoge kortingen verkocht worden met vermelding waarom. Slechte beurt van de lokale Gall & Gall! Maar ik vrees dat dit bij veel meer verschillende verkooppunten het geval zal zijn. Ik heb het bonnetje niet meer, maar de kurk heb ik wel bewaard. Eigenlijk zou ik m'n geld moeten terugvragen, of een tegoedbon moeten krijgen. Dan kom ik wel weer een keer terug als er verse champagne in de winkel staat.

07.11.2011 Update: Vandaag heb ik me toch maar even in de winkel gemeld bij de bedrijfsleider en ondanks dat ik geen aankoopbon meer had en ik ook geen bewijsmateriaal meer had in de vorm van het restje van de wijn zelf, mocht ik toch een nieuw exemplaar meenemen. Goede service, Sander, Top!

16.11.2012 Update: Vandaag trek ik deze fles open in de herkansing. Een jaar nadat ik hem heb gekregen dus als hij nu niet goed is ligt dat aan mezelf, denk ik zo. De kurk blijft nog steeds in de smalle stand staan maar vandaag zegt dat niets. De neus is prima: fris, appelig, munt, brioche, toast, gisttonen... precies wat ik verwacht van een champagne. Ook de smaak is prima. Mooie zuurtjes, groene appel, zoete brioche, vol van smaak. Heerlijk! Blij dat ik toch nog even bij Sander van de Gall & Gall ben binnengestapt. Vergeet dus maar het hele muffe verhaal wat hierboven staat, de correcte proefnotitie is de laatste.