30 september 2011

La Cave du Chef Vin de Pays de l'Aude vin rouge

Kom op, niet lachen nou! Nee, ophouden nu! Ja, haha... zijn we uitgelachen? Ja, ik ben weer eens bij de ALDI geweest. Dit literpak wijn moest €2,09 kosten, wat voor een "bouteille" zou neerkomen op €1,57. Alcoholpercentage 11%. Mijn vrouw moest een rode wijn hebben om stoofperen mee te maken en aangezien ik mijn aangebroken flessen rood allemaal netjes ledig en geen dubbele voorraad heb, had ze niets aan mij. Nope, 97 flessen rode wijn in mijn kast, maar geen eentje die ik kan missen, erg hè? Vandaar dat ik dit pak kocht en natuurlijk maak ik dan van de gelegenheid gebruik om dit dan maar gelijk even te proeven. Op het pak staan geen druivenrassen vermeld, alleen maar dat ze uit de Aude komen, departement 11 in Frankrijk, we gaan er geregeld op vakantie. Van bottelen is natuurlijk geen sprake, maar het "verpakken" gebeurt in Duitsland. O jee, als dat maar geen gevalletje aanmaakwijn is. Voordat ik de schroefdop eraf draai heb ik de neiging om dit pak sap eerst even flink te schudden, maar dat hoeft niet; er zit geen vruchtvlees in. Het is zelfs helder middelrood in het glas. Primaire neus maar gematigd aroma. Geen tannines aanwezig, echt niet, hij is licht zoet en zuren zijn er ook al niet. Kers en aardbei zit in de smaak, maar de concentratie ervan is superlaag. Het geheel is dun en waterig en ook van een afdronk is nauwelijks sprake. Het meest irritante vind ik eigenlijk nog dat wanneer iemand dit zou drinken die nog nooit eerder wijn heeft gedronken, het waarschijnlijk nog oké zou vinden ook. Het heeft in de verte iets weg van een wat zwaardere rosé. Misschien dat dit gekoeld nog niet eens zo'n slecht idee is op een warme zomerdag. Maar serieus, als ik mijn rubriek "afknappers" nog zou hebben, zou deze er met stip in komen.