01 september 2011

Domaine Gayda Figure Libre 2008

#CabernetDay. Dat is het vandaag. De tweede jaarlijkse Cabernet Dag, mondiaal gevierd, 24 uur lang. Het is ook nog eens een Social Media gebeurtenis, dus om het even welk type je gebruikt, Facebook of Twitter bijvoorbeeld, je kunt meedoen door een fles wijn te openen van één van de cabernet variëteiten en je gedachten hierover te delen. Dit kan cabernet sauvignon zijn, cabernet franc of een blend van die twee. En omdat ik niet zolang kan wachten tot vanavond, doe ik vandaag om 10 uur 's ochtends lekker mee met de rest van Australië. Op de proeftafel staat een wijn die ik in Frankrijk heb gekocht op het Domaine Gayda zelf. Hij kostte 14 euro. Het is de Figure Libre 2008, een blend van 89% cabernet franc en 11% cabernet sauvignon. Alcoholpercentage 14,5%. Dit is wat ik erover te twitteren had.

#Een hoop rokerig eiken in mijn neus. #Het hout vermindert met de minuut, gelukkig! #Mmmm, dit is erg lekker! De eerste slok glibbert mooi fluweelachtig mijn mond in. #Moeilijk echter om enig fruit te bespeuren. Voornamelijk de geur en smaak van potloodschaafsel. #Kers, braam en een hint van pruim komt nu opzetten. Ook nog wat kruidigheid. #Het hout converteert nu zachtjes naar vanillesmaak. #Ik laat hem nu even een uur rusten. Kijken hoe hij zich ontwikkelt. #Weer terug. Laten we 'ns kijken of en hoe hij zich het afgelopen uur heeft ontwikkeld. #Nou, niet dus. Nog steeds is het potloodschaafsel dominant aanwezig, zowel in de geur als in de smaak. Dit schijnt een karakteristiek te zijn van de cabernet franc. #Tannines zijn laag, hij is licht branderig, er zit een bittertje op het eind. # Hij is lekker fris, had iets fruitiger gekund, maar mooie zuurgraad en dito balans. #Twexit.