23 augustus 2011

s'Incontru Cannonau di Sardegna DOC 2008

Wijnwagentje.nl €6,50 alcoholpercentage 13%. Cannonau is het Italiaanse synoniem voor de grenache. Vandaag heb ik vier verschillende wijnen opengetrokken gemaakt van deze druif. Naast de enorme verschillen tussen deze wijnen, waren er toch ook best wel wat overeenkomsten. Zo hadden ze allemaal iets kruidigs, er zat in drie van de vier een hint van cacao, soms iets meer dan een hint, en in allevier zat een bittertje. Deze cannonau onderscheidde zich van de rest door ten eerste al de piepkleine bubbeltjes die ontstonden gelijk bij het inschenken. Ook het tweede glas had dit. Pas nadat ik de fles enkele uren had laten staan waren ze verdwenen. In eerste instantie ruikt hij vrij primair, daarna komt er iets aards en vegetaals opzetten. De flora van dit bouquet kan ik niet helemaal thuisbrengen, daar ken ik dan weer net te weinig kruiden voor. Ik denk dat het nog het meest op laurier lijkt. Ook lijkt er iets van de geur van potgrond in te zitten. Van de vier die ik heb opengetrokken spreekt deze mij het minst aan. Grenache staat voor mij voor een bepaalde warmte en zwoelte die ik in deze wijn mis. Ik vind hem ook net iets te bitter.