13 augustus 2011

Pedro Domecq Manzanilla Sherry very dry

Gall & Gall €4,99 alcoholpercentage 15% druivenrassen niet vermeld, tevens geen jaartal vermeld, maar dat is omdat het een blend is van meerdere oogstjaren. M'n eerste sherry die ik beschrijf, wat moeilijk is omdat ik nog geen referentiekader heb, behalve die paar slokjes die ik als kind stiekem wel eens uit het glas van m'n moeder nam. Die waren in mijn beleving erg warm, maar ja, als kind zonder ervaring met alcohol heb je dat al snel. De sherry van vandaag is goud/geel in het glas. Ik kan geen specifieke geuren benoemen, ondanks dat hij toch vrij aromatisch is, zowel op koude als warme temperatuur. Hij komt koud uit de koeling zoals het hoort. Ik proef een fris, hoog zuur, gelijkend op citroenzuur. De PX sherry die ik ken is dik en stroperig, maar vergelijkingen daarmee gaan mank en slaan volgens mij ook nergens op. Deze is vrij dun en waterig en zeker niet zo branderig als dat ik had verwacht. Hij is eerder verfrissend en ik vermoed dat hij bij hete tapas ook best tot zijn recht zal komen.