22 augustus 2011

Maison Rigal Gaston Phébus AOC Madiran 2004

Makro €4,70 alcoholpercentage 13%. Madiran is veelal een blend van meerdere druivenrassen, het exemplaar van vandaag bestaat voor 100% uit tannat. Het is een 2004 maar totaal geen ouderdomsverschijnselen, donkerrode kleur. Allereerst komt de geur van de houtrijping naar voren, na het walsen verandert die in een subtiele vanillegeur en -smaak. De tannines waar de tannat om bekend staat vallen reuze mee. Ze zijn er wel maar lang niet zo stroef als ik had verwacht. Er zit een lekker bittertje in. Enorm fris is de wijn ook nog, stophoest zit er weer eens in. Ik mis echter het fruit. Wat ik wel proef is roest, jodium en bloed! Alsof ik een gutsende wond bij mezelf zit uit te zuigen. Het zijn geen vieze smaken echter, ze blijven alleen erg lang in m'n keelholte hangen. Zou het misschien kunnen dat deze wijn een redelijk hoog ijzer-gehalte heeft? Op grond van deze wijn kan ik nog niet veel algemeens zeggen over de tannat. Misschien dat de wijn morgen beter is, misschien moet ik er gewoon nog wat meer proberen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.