30 augustus 2011

Louis Tête Régnié 2009

Alweer een Cru Beaujolais, het lijkt wel of ik een fan aan het worden ben! Ook deze is weer heel anders dan de eerste wijnen die ik heb geproefd die van de gamay druif waren gemaakt. Dat waren een Touraine en twee Beaujolais-Villages, maar de cru's zijn merkbaar anders. Ik wil niet zeggen beter, want dat is een kwestie van smaak, maar ik zeg het toch! Régnié is de Benjamin van de cru's. Als laatste heeft dit gebied de appellation-status Cru Beaujolais mogen krijgen, pas in 1988. Ik heb deze fles bij Beterwijn.nl vandaan voor €8,75 alcoholpercentage 12,5%. Een uurtje in de koelkast voor de juiste temperatuur van zo'n 14°. Deze Benjamin voldoet compleet aan mijn verwachting. Magenta tot bijna purperen kleur, primaire neus, geen houtopvoeding gehad. In de smaak uiteraard framboos, dat is onlosmakelijk verbonden met de gamay druif. Toch wordt deze al een stuk moeilijker te herkennen in een blinde proeverij. Ik heb de laatste tijd een redelijk aantal jonge wijnen geproefd die veel overeenkomsten hebben. Deze wijn trok ik open voor een Indische maaltijd. De sterke, hete smaken van het gerecht werden mooi geblust door de wijn die het bij dit soort gerechten goed doet. Een mooie, jonge wijn!